יום רביעי, 1 במאי 2013

מאמא רוסיה

הקשר שלי עם מאמא רוסיה טעון למדי בערך מאז שאני זוכרת את עצמי. כנראה בגלל שאני זוכרת את עצמי רק מאז שאני בישראל, משמע הרבה יותר נוח לי עם התואר "ישראלית" מאשר עם התואר "רוסיה", תואר שהפך לנלעג למדי מאז העלייה ההיא, שהביאה איתה גם את הרוס-ישראלית המבולבלבת הזו.

את התרבות הרוסית אני לומדת להכיר רק בשנים האחרונות. רוסית אני יודעת אבל שוברת שיניים יותר ויותר ככל שהשנים חולפות והתרגול נעלם. לקרוא ברוסית למדתי תוך שלושה ימים בחסות סבתא, לכתוב לא ידעתי מעולם. בכלל, קשה לי להשלים עם העובדה שבעברית אני יודעת להתבטא כל כך טוב, אבל ברוסית חלק גדול מאוצר המילים שלי כבר נעלם, מה שמקשה עליי להביע את עצמי כראוי.

אני חושבת שהנתק שלי מהתרבות הזו נובע בעיקר מעצם היותי ילדת הניינטיז וככזו, אני מזהה את התרבות הזו בתור יורו-טראשית-תוכניות-אירוח-סליזיות-פיליפ-קירקורוב ותו לא. זה עוול די גדול מצדי, כי למרות שתוכניות האירוח הרוסית הן הזויות ממש והמוסיקה העכשווית נוראית עוד יותר, זה בהחלט לא מוחק את התרבות הרוסית העשירה והקלאסית שקדמה לכל זה.

קשה לומר אחרי כל ההקדמה הזו שאני מנסה לחזור לשורשים, כבר כתבתי על כך שהשורשים שלי צומחים מחדש רק לאחרונה, אבל אני בהחלט מנסה להכיר את הפן היפה יותר בתרבות שהיא חלק ממני, בין אם ארצה בכך או לא וזה בא לידי ביטוי גם בנושא של הפוסט הזה- פולקלור רוסי.

לצערי אני לא מאלה שהעבירו להן בנדוניה כלי וינטג' עתיקים מהסוג הטרנדי כל כך, אבל לאט לאט אני מתחילה באוסף משלי, עם פיסות שאני מלקטת מהעבר אבל גם מהיום ומזכירות לי נשכחות- או ליתר דיוק, את מה שמעולם לא הכרתי.


השרשרת והמגש מזכירים מאוד זו את זו ולא מדובר במקריות- שניהם הגיעו אליי מזוהר מור, בעלת המותג הנפלא קולולוש. אם אני מגדירה את עצמי כחובבת הז'אנר, אז זוהר היא המאסטרית בענייני פולקלור ובכל פעם שהיא מעלה הצצה חדשה לשולחן העבודה שלה אני נפעמת מחדש.

הנעליים שמככבות כאן הן ככל הנראה הנוחות ביותר שיש לי כאן באוסף ולכן די מצער אותי להכיר בעובדה שהן כנראה עומדות למסור את נשמתן לבורא הנעליים בקרוב. למרות שמדובר בזוג פשוט וזול של Office, מדובר בנעליים שתמיד מצליחות לגרוף הרבה מחמאות ואני זוקפת את הקרדיט להדפס הפרחוני הנפלא על גבי הרקע האדום, שמזכה אותן בטייטל "הזוג הסובייטי שלי".


אני לא מרבה לקנות בזארה כי אני מוצאת שהבגדים שם טרנדיים מדי ולא שורדים את מבחן העונות, אבל השמלה הזו התגלתה כשונה ולכן היא נמצאת אצלי בארון כבר חמש שנים בערך. כנראה זו ההוכחה שהדפסים קלאסיים מבית אמא (או מבית זארה תוצרת טורקיה במקרה הזה) הם אלו שממשיכים איתך הלאה, בעוד שההדפסים העדכניים יותר נשכחים במהרה.


 די ברור מה היה מקור המשיכה הראשוני שלי לספר "החיים על פי לובקה". אז למרות שזה לא בדיוק ספר מופת או ספר שהייתי ממליצה עליו בנסיבות אחרות, לנושא של הפוסט הזה הוא מאוד רלוונטי, דווקא בגלל שהוא עוסק בלובקה אחת ובניגודיות בין הפולקלור העממי (מבולגריה, עפ"י הספר) לתרבות המערבית המודרנית. נשמע מוכר? שלום!


בפוסט הזה הצגתי בפניכם אוסף חפצים שמעוררים בי אסוציאציות לתרבות הרוסית, אבל כמובן שזה לא הפן היחידי שלה. ממליצה בחום לקרוא את הפוסט של מילנה, "בלוז הבית", שסוקר את הפולקלור ברמה האופנתית ומכיל ביקורת מעניינת בנוגע ללעג לתרבות הרוסית שהזכרתי בתחילת הפוסט והפוסט המצויין בבלוג "שיר ותמונה" שעוסק בהשפעות הסובייטיות על קליפים מערביים.

ואם כבר בענייני רפרנסים, אז אני לא יכולה לחתום את הפוסט הזה מבלי לצרף דוגמאות שיראו כמה עשיר וצבעוני הוא הפולקלור הרוסי-

מקור
מקור
מקור
מקור
מקור
מקור
До свидания

6 תגובות:

  1. היי :)
    זה נורא כיף לחקור את התרבות הרוסית, אני גם עושה את זה (אני פה כבר 20 שנה)

    אמרת שהתרבות של שנות ה90 לא ממש מוצאת חן בעינייך, אבל מכיוון שאת מסתכלת על הפן האופנתי של העניין, תבדקי את המעצב הזה http://www.denissimachev.ru/ כשתכנסי לאתר תבחרי לראות COLLECTIONS, תסתכלי על הראשונה, זה מעצב רוסי ובקולקציה הזאת הוא לקחת השראה משנות ה-90 (המהפכה שהפילה את הקומוניזם וכניסת התרבות המערבית)
    אולי זה יעניין אותך

    השבמחק
  2. גם באופנה עילית יש בזמן האחרון הרבה השפעות רוסיות.
    אוליאנה סרגיינקו, למשל, עושה חשק ללבוש שמלות של בבושקות.

    השבמחק
  3. תודה על סיור קצר בעולם שאני פחות מכירה:)

    השבמחק
  4. היי,
    כמו שכתבתי לך תודה על ההמלצה לבלוג שלי -שיר ותמונה, שמחה שאהבת את הפוסט :)
    גם אני אהבתי את הפוסט שלך ובכלל את הבלוג, שהוא ממש תאווה לעיניים.

    אשמח אם תצטרפי לקבוצה שלי "אתה יודע שאתה רוסי כש.." (קבוצה שהקמתי עוד ב-2008) והיא ממש איכותית ואשמח אם תפרסמי שם את הפוסט שלך
    https://www.facebook.com/groups/21479949446/


    מעבר לזה אשמח אם תלייקקי את הבלוג שלי (אני כבר עשיתי לך לייק :-) ) אני חושבת שתהני מהפוסטים השוטפים
    https://www.facebook.com/songandartblog

    ספאסיבה בלשויה
    ליטל

    השבמחק
  5. ושמת קישור לבלוג שלי פעמיים :) תתקני את הקישור לבלוג של בלוז הבית ...

    השבמחק

Template Design By Baby in Heels
Back to Top